Koffie heeft niet altijd een goede naam gehad. Vroeger dachten veel mensen dat koffie ongezond was.
Nu laten onderzoeken iets anders zien. Koffie kan juist voordelen hebben voor je gezondheid.
Onderzoekers ontdekten dat mensen die drie tot vijf koppen koffie per dag drinken minder kans hebben op hart- en vaatziekten.
Ook is er minder risico op leververvetting. Sommige onderzoeken laten zelfs zien dat koffie kan helpen om het risico op darmkanker te verlagen.
Toch is niet elke soort koffie hetzelfde. In koffie zitten namelijk stoffen die goed zijn voor het lichaam.
Maar er zitten ook stoffen in die het cholesterol kunnen verhogen. Dat zijn de natuurlijke oliën cafestol en kahweol.
Volgens voedingswetenschappers is filterkoffie de gezondste keuze. Een papieren filter houdt veel van deze oliën tegen.
Daardoor komen ze minder in je kopje terecht. Dat is beter voor je hart en bloedvaten.
Bij koffie uit een cafetière, Turkse koffie of een percolator gebeurt dat niet. Daar blijven meer van deze stoffen in de koffie zitten.
Koffie uit automaten, pads en cupjes zit daar een beetje tussenin.
Meer koffie drinken is niet altijd beter. De grootste gezondheidsvoordelen worden gezien bij ongeveer vier tot vijf koppen per dag.
Drink je veel meer, bijvoorbeeld zeven koppen of meer, dan kunnen de voordelen verdwijnen.
Filterkoffie heeft soms een ouderwets imago. Toch ontdekken steeds meer mensen deze manier van koffiezetten opnieuw.
Koffiekenners raden aan om verse bonen te gebruiken en deze vlak voor het zetten te malen.
Ook de kwaliteit van het water speelt een belangrijke rol voor de smaak.
Veel mensen vinden filterkoffie tegenwoordig juist smaakvol en zacht. En volgens onderzoekers is het ook nog eens een gezonde keuze.
Finland is het land waar mensen gemiddeld de meeste koffie drinken ter wereld.