Steeds meer mensen krijgen een neptelefoontje van zogenaamd de bank en raken dan hun geld kwijt.
Je kan dat voorkomen met een paar simpele weetjes.
De Fraudehelpdesk krijgt steeds meer meldingen over neptelefoontjes van banken.
Oplichters doen alsof zij van de helpdesk van jouw bank zijn.
Ze willen dat jij snel iets doet met je geld of jouw bankgegevens.
De oplichters gebruiken een truc die spoofing heet. Op jouw scherm zie je dan het echte nummer van jouw bank.
Maar in het echt bellen de oplichters vanaf een ander nummer. Zo vertrouwen mensen het gesprek en maken zij geld over of geven gegevens door.
Iemand zegt dat er fraude is en dat je geld snel naar een veilige rekening moet overmaken.
Iemand vraagt jou om in te loggen bij internetbankieren terwijl je aan de telefoon bent.
Iemand vraagt jouw inloggegevens of jouw pincode.
Iemand wil dat je een programma op jouw telefoon of computer zet, zoals AnyDesk.
Iemand stuurt een collega langs om jouw bankpas of spullen op te halen.
De oplichters weten soms al veel over jou. Ze kennen bijvoorbeeld jouw naam, adres of bank.
Dat komt door een datalek, een nepmail of een eerder schadelijk programma. Hun verhaal klinkt daardoor echt en betrouwbaar.
Geef nooit jouw pincode of inloggegevens aan iemand. Maak nooit geld over naar een zogenaamde veilige rekening.
Installeer geen programma waarmee iemand op afstand met je meekijkt. Geef jouw bankpas of waardevolle spullen nooit mee aan iemand aan de deur.
Word je gebeld door iemand die zegt dat hij van de bank is. Hang op.
Bel daarna zelf jouw bank op het officiële nummer in de app of op de website. Vraag of de bank jou echt heeft gebeld.
Heb je toch geld overgemaakt of een programma geïnstalleerd? Bel dan direct jouw bank.
Doe aangifte bij de politie. Meld het ook bij de Fraudehelpdesk.
Wil je in simpele stappen leren hoe je veilig met je geld omgaat? Op Bankieren.steffie.nl legt Steffie dit rustig en begrijpelijk uit.
Je leert er hoe je veilig met bankapps omgaat en wat je met jouw bankpas wel en niet moet doen.