Black Friday komt uit Amerika. Het is een dag met veel aanbiedingen. Het is altijd de vrijdag na thanksgiving.
Black Friday valt ieder jaar op de laatste vrijdag van november. Dit jaar is dat op 28 november.
Intussen is Black Friday zo populair dat de aanbiedingen langer lopen dan een enkele dag.
In Nederland doen steeds meer winkels mee. Je krijgt dan veel reclame te zien.
Bij Black Friday voel je soms druk. Je denkt dat je snel iets moet kopen.
Dat komt doordat je brein reageert op woorden als laatste kans en nu of nooit.
Daardoor kan je sneller iets kopen dan je van plan was.
Wil je iets kopen? Denk dan even na. Heb je het echt nodig? Is je oude spullen nog goed?
Neem even de tijd. Dan maak je betere keuzes.
Soms lijkt iets heel goedkoop. Maar dat is niet altijd zo. Soms wordt een adviesprijs expres te hoog gezet.
Daardoor lijkt de korting groter. De overheid let hier goed op. Maar je moet zelf ook opletten.
Wil je zeker weten of een aanbieding echt goed is? Kijk dan de prijs van het product een tijdje na.
Vergelijk verschillende winkels. Dan weet je snel of het een eerlijk aanbod is.
Je hoeft niet alles te kopen. De FOMO kan sterk zijn. Maar er komen altijd weer nieuwe acties.
Jij bent de baas over je geld en niet de reclame.
Sommige deskundigen vinden dat Black Friday niet altijd eerlijk is. De beste deals zijn soms alleen voor nieuwe klanten.
Maar steeds meer winkels kiezen ervoor om trouwe klanten te belonen.
De naam Black Friday bestaat al meer dan zestig jaar in Amerika.