Ken je dat gevoel? Je staat bij de bestelzuil van een fastfoodrestaurant om je eten te kiezen.
Dan word je ineens heel zenuwachtig omdat er veel mensen achter je staan te wachten.
Je bent niet de enige. Dit gebeurt bij veel mensen.
Als mensen zenuwachtig zijn omdat er een rij achter hen staat, bestellen ze minder en kiezen ze minder snel iets nieuws van het menu.
Dit staat in een onderzoek van het Journal of Hospitality and Tourism Research.
De onderzoekers deden een proef met een website die het bestellen in een fastfoodrestaurant nadeed. De deelnemers moesten zich voorstellen dat ze in een rij stonden. De onderzoekers keken naar wat ze bestelden en hoeveel ze uitgaven.
Na afloop vulden de deelnemers een vragenlijst in over hun ervaring.
Uit de resultaten blijkt dat mensen zich opgejaagd voelen als ze bij een bestelzuil staan en er een lange rij achter hen is.
Ze bestellen dan sneller, kiezen bekende dingen en laten nieuwe gerechten links liggen.
Dat is niet goed voor de restaurants. Die proberen juist klanten te trekken met nieuwe gerechten.
De onderzoekers denken niet dat het nodig is om de bestelzuilen weg te halen. Maar ze stellen voor om de manier waarop mensen in de rij staan te veranderen.
Bijvoorbeeld door één rij te maken voor meerdere zuilen. Dat vermindert de druk om snel te bestellen.
Ze verwachten dat de angst om te bestellen afneemt als mensen meer gewend raken aan de bestelzuilen.
Maar die angst zal nooit helemaal weggaan. Dat komt omdat mensen sociale wezens zijn die altijd rekening houden met anderen.