Social media zoals TikTok en Instagram maken eten razendsnel populair. Daardoor zijn sommige producten opeens bijna overal uitverkocht.
Zo was knijpfruit kort geleden moeilijk te vinden. Niet omdat kinderen het aten, maar omdat volwassenen het in hun matcha latte deden.
Eerder zagen we cottage cheese, flatbreads en chili olie ineens heel populair worden.
Door filmpjes van influencers willen veel mensen het proberen.
Soms zijn de schappen dan leeg.
Albert Heijn en Jumbo hebben teams die TikTok en Instagram volgen.
Ze kijken welke producten populair zijn en proberen die snel in de winkel te zetten.
Niet alles blijft een succes. De crompouce, een mix van croissant en tompouce, was een paar maanden leuk en daarna niet meer.
Ook de Dubai reep ging even heel hard, maar daarna werd het rustiger. Zo zie je dat sommige hypes snel weer weg zijn.
Soms wordt een restaurant zo bekend door filmpjes op TikTok of Instagram, dat mensen er massaal naartoe willen.
In Amsterdam stonden mensen bijvoorbeeld lange rijen voor een speciale kaassoufflé of een nieuwe soort friet.
Door al die filmpjes wilden veel mensen het zelf proeven. Zo kan een gerecht in een paar dagen tijd super populair worden.
Influencers laten vaak dezelfde producten zien. Hoe vaker je iets ziet, hoe meer mensen het ook willen proberen.
Zo groeit een trend snel. Wat is jouw favoriete voedseltrend? Laat het ons weten!