1984 is een belangrijk boek wat je doet nadenken over vrijheid en macht.
1984 is een belangrijk boek wat je doet nadenken over vrijheid en macht.
Lees voor

Belangrijk boek in makkelijke taal

‘Big Brother is watching you’. Het is een bekend begrip uit het boek 1984.

Dat boek is geschreven door George Orwell in 1949. En het is nu wereldberoemd.

Het verhaal

Het verhaal gaat over een man die Winston Smith heet. Hij woont in het land Oceania en daar is de Partij de baas. En de leider van de Partij is Big Brother.

Big Brother houdt iedereen via schermen en afluisterapparatuur in de gaten.

Ministerie van de Waarheid

Winston werkt voor het Ministerie van de Waarheid, waar hij het verleden verandert voor de Partij. Als hij op een dag Julia ontmoet op zijn werk worden ze verliefd en zien elkaar in het geheim. En ze komen samen in verzet tegen de Partij.

Totdat Winston op een dag de geheimzinnige meneer O’Brien leert kennen.

Winston denkt dat hij ook tegen de Partij is. Maar klopt dat wel? Sinds zijn ontmoeting met O’Brien komt Winston steeds voor lastige keuzes te staan.

Wat zal Big Brother van het verzet van Winston vinden?

Vergeet niet: Big Brother kijkt altijd mee...

Beroemd boek

1984 is een wereldberoemd boek. Het gaat over een wereld waarin de overheid heel machtig is. En waar mensen worden onderdrukt.

Dat soort landen zijn er nog steeds en daarom is dit boek zo belangrijk. 1984 is in heel veel talen vertaald.

Makkelijke taal

En nu is er ook een eenvoudige versie van het boek uitgebracht. Met korte zinnen en toegankelijke woorden, zodat iedereen dit boek kan lezen.

Je kan het hier kopen. Veel leesplezier!

Je kan 1984 hier kopen. Veel leesplezier!

Zo leuk vond ik dit bericht Kies een gezichtje
Ik vond dit bericht makkelijk om te lezen Meer gele sterren is makkelijker
De winnende Scania R660 trok veel bekijks tijdens het Truckstar Festival in Assen.
Dit is de Mooiste Truck van Nederland
Nieuws van nu
Het kan in Japan in de zomer erg warm worden. Dan staat de airco op het kantoor aan.
In je korte broek naar het werk
Nieuws van nu
Gezondheid
Na de kortste dag wint de zon elke dag een klein beetje tijd terug.
Meer licht na de donkerste dag
Nieuws van nu
Mannen en vrouwen liegen ongeveer even veel, maar vaak om andere redenen.
Hoe weet je of iemand liegt?
Familie en vrienden
Nederlanders eten heel veel hamburgers. Jaarlijks 400 miljoen. Dat zijn 23 hamburgers per persoon per jaar.
Waarom krijg je stress van een bestelzuil?
Vrije tijd
Eten en drinken
Sommige foto's wil je graag in hoge kwaliteit versturen omdat je ze wil printen of op een groot scherm wil laten zien.
Betere foto’s versturen met Whatsapp
Telefoon en computer
Tips
Meer nieuws