Ga je op vakantie met het vliegtuig? En kan je eigenlijk wel wat hulp gebruiken vanwege een beperking die je hebt?
Vraag dan assistentie aan. Hoe dat in zijn werk gaat, lees je hier.
Assistentie helpt jou vanaf het moment dat je incheckt op de luchthaven tot aan het instappen in het vliegtuig. Het grote voordeel van assistentie is dat je langs alle rijen gaat. Waar iedereen staat te zuchten en te steunen bij de Security en controle balie, ga jij fluitend langs deze rij heen.
Een klein nadeel is dat je niet ongestoord kan gaan winkelen of eten. De assistentie brengt je namelijk direct naar de gate waar je in je vliegtuig moet stappen. Hier wacht je tot je het vliegtuig in mag.
Als je niet continue hulp nodig hebt, laat de assistentie je bij de gate alleen. Je kan dan gebruik maken van het toilet, iets drinken en wachten. De assistentie komt weer terug wanneer je moet instappen.
Geef bij het kopen van je ticket vast aan dat je graag gebruik wilt maken van assistentie. Bij je aanvraag kan je aangeven waar je hulp bij nodig hebt. Ben je vergeten assistentie aan te vragen? Dat is geen ramp. Je kan tot twee dagen voor vertrek nog assistentie regelen.
Wees op tijd bij de luchthaven. Op Schiphol ga je gelijk naar ‘Assistentie’ wanneer je op het vliegveld bent.
Er zijn verschillende palen en er zijn 'Assistentie'-balies bij de incheckbalies. Vanaf daar helpen ze je verder en geven ze je ook voorrang bij het inchecken van je bagage. Binnen een uur word je vanaf de balie opgehaald en naar je gate gebracht.
Zo kan je vakantie zorgeloos beginnen!