Het Gouden setje is een aangrijpend verhaal in makkelijke taal over de gevolgen van sexting en online shaming.
Het Gouden setje is een aangrijpend verhaal in makkelijke taal over de gevolgen van sexting en online shaming.
Lees voor

Sexting in makkelijke taal

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de maatschappij. Iedereen appt, Instagramt, en Tiktokt er op los.

Maar er kleven ook gevaren aan sociale media. Met één klik op de knop is een gemene opmerking of privé-foto zo verstuurd.

En wat doe je dan?

Boek

Het boek Gouden setje is een aangrijpend verhaal over de gevaren van sexting, geschreven in makkelijke taal voor iedereen die moeite heeft met lezen.

Het verhaal

Gouden setje gaat over Naila, een middelbare scholier die smoorverliefd is op Rico. Hij zit een paar klassen hoger en ziet Naila ook wel zitten.

Maar Naila’s ouders zijn tegen hun relatie. Daarom ontmoet het stelletje elkaar in het geheim.

Voor Rico’s verjaardag besluit Naila een sexy foto van zichzelf te sturen. Die is alleen voor hem bedoeld. Maar als ze na het weekend op school komt, blijkt dat de hele school haar foto heeft gezien.

Wie heeft de foto gedeeld? En wat moet Naila nu doen?

Hulplijn

Naila belt de hulplijn Helpwanted:

"Ik bel het nummer en praat met een vrouw. Ze is aardig. Het is fijn om alles aan een vreemde te vertellen. ‘Je bent niet stom’, zegt de vrouw. ‘Maar degene die de foto op sociale media zet, wel. Hij of zij is schuldig. En ook de mensen die de foto verder versturen. Maar jij niet. Jij mag zelf weten wat je aantrekt. Je mag zelf weten of je daar een foto van maakt. En die mag je sturen naar wie je wil. Jij bent onschuldig.’"

Je kan het boek Gouden setje hier bestellen.

Hoe werkt sexting?

Zo leuk vond ik dit bericht Kies een gezichtje
Ik vond dit bericht makkelijk om te lezen Meer gele sterren is makkelijker
Weeg jezelf vooral niet te vaak. Het is echt niet nodig om elke dag op je weegschaal te gaan staan.
Hoe kun je het beste afvallen?
Gezondheid
Tips
De webcam bij het nest van de ooievaar staat al aan.
Vogels bekijken in hun eigen nest
Telefoon en computer
Dieren en natuur
Een fatbiker rijdt hard over een druk kruispunt en laat zien dat dit gevaarlijk kan zijn voor anderen.
Fatbike ongeluk niet verzekerd bij schade
Nieuws van nu
Knuffelen geeft een gevoel van verbinding.
Knuffelen is gezond
Gezondheid
Familie en vrienden
Om heftruckchauffeur te worden is het nodig een certificaat te halen en een korte opleiding te volgen.
Zoek je werk? Grijp dan nu je kans!
Nieuws van nu
Het echtpaar Chen runde tot de dood van Wei een goedlopend cafetaria in de Haagse wijk Houtwijk.
Veel steun voor weduwe snackbar
Nieuws van nu
Meer nieuws