Het boek heet Oorlogswinter, omdat het verhaal zich afspeelt in de laatste winter van de oorlog.
Het boek heet Oorlogswinter, omdat het verhaal zich afspeelt in de laatste winter van de oorlog.
Lees voor

Oorlogswinter in makkelijke taal

In 1972 kwam het beroemde boek Oorlogswinter van Jan Terlouw uit. Dat is al meer dan vijftig jaar geleden, maar het is nog steeds een goed boek om te lezen.

Oorlogswinter is ook beschikbaar voor mensen die lezen lastig vinden.

Het boek is geschreven in makkelijke taal, met begrijpelijke woorden en korte zinnen.

Het verhaal

In Oorlogswinter lees je over de 14-jarige Michiel. Het is 1944 en de Tweede Wereldoorlog duurt al 4 jaar.

Michiel sluit zich aan bij het verzet en hij doet allemaal dingen die niet mogen van de Duitsers.

Hij gaat zorgen voor een gewonde Engelse piloot die in het bos verstopt zit.

Zo moet Michiel ook een geheime brief bezorgen, maar dit gaat niet goed. Hij wordt verraden.

Dit zou hem zomaar zijn leven zou kunnen kosten...

Boek en film

Je kunt het boek hier bestellen. Er is van Oorlogswinter ook een film gemaakt.

Oorlogswinter in makkelijke taal, met begrijpelijke woorden en korte zinnen. 

Energie besparen

Zo leuk vond ik dit bericht Kies een gezichtje
Ik vond dit bericht makkelijk om te lezen Meer gele sterren is makkelijker
Het kan in Japan in de zomer erg warm worden. Dan staat de airco op het kantoor aan.
In je korte broek naar het werk
Nieuws van nu
Gezondheid
Met kraanwater kun je in Nederland meer dan 200 glazen drinken voor de prijs van één fles water uit de winkel.
Geloof niet alles van influencers
Nieuws van nu
Het kerstdiner is een Britse traditie en is in de 16e eeuw ontstaan. Koningin Elizabeth gaf uitgebreide kerstdiners.
Wat vieren we met Kerstmis?
Nieuws van nu
Nederlanders eten gemiddeld 3 kilogram witlof per jaar. Net als alle andere groenten, zitten er amper calorieën in witlof.
Seizoensgroenten van november
Eten en drinken
Tips
De meeste ongevallen in huis gebeuren door vallen. Daarna komen snij- en brandwonden vaak voor.
Handige EHBO-app voor op je telefoon
Gezondheid
Als de situatie bedreigend of gevaarlijk lijkt te worden, kun je het beste bij de pester vandaan lopen.
Wat kan je doen als je gepest wordt?
Tips
Meer nieuws