Advertenties en websites voor gratis producten of diensten zijn vaak misleidend.
Alleen in bijna niet te lezen kleine lettertjes wordt belangrijke informatie vermeld over vervolgzendingen en de kosten.
Let dus goed op bij de volgende zaken.
Ook is vaak onduidelijk hoe je dure vervolgzendingen of een betaald abonnement kunt voorkomen. Dit mag niet. Consumenten zitten pas vast aan een abonnement als ze daar bewust `ja´ tegen hebben gezegd.
Als je ongewild iets krijgt toegestuurd of een dienst geleverd krijgt, mag je die houden en gebruiken zonder te betalen. Dit weten veel mensen niet!
Trap ook niet in de countdown timers door webwinkels. Ze willen dat je je gaat haasten en niet meer zo goed nadenkt over de prijs of het product.
Bijvoorbeeld: `U heeft nog drie uur om van deze aanbieding te profiteren.´ Het gebruik van timers op zich is niet verboden, maar dan moet de timer wel kloppen. Het aanbod is beperkt beschikbaar en verdwijnt als de timer afloopt.
Op 1 juni 2023 zijn nieuwe regels voor het opzeggen van vaste contracten voor levering van gas en of elektriciteit ingegaan. Deze regels hebben ervoor gezorgd dat er weer meer vaste contracten worden aangeboden.
Consumenten hebben ook ruime keuze voor contracten met dynamische of variabele tarieven. Zorg ervoor dat het beschikbare aanbod goed wordt vergeleken en ga nooit zomaar akkoord met een ongevraagde aanbieding, bijvoorbeeld via de telefoon.
Beter is het om helemaal niets via de telefoon te regelen. Vraag eerst eens rond bij je familie en vrienden wat hun ervaringen zijn.