Sébastiaan werkt als ervaringsdeskundige bij Steffie.
Sébastiaan werkt als ervaringsdeskundige bij Steffie.

Sébastiaan wil meer makkelijke taal

De taal van de zorgverzekeraars is vaak veel te ingewikkeld. Sébastiaan werkt als ervaringsdeskundige bij Steffie.nl en vindt hier wat van.

Jij hebt je zorgverzekering een bericht gestuurd. Kan je daar iets meer over vertellen?

Sébastiaan: "Ja, dat klopt. Ik had via X een bericht gestuurd naar mijn zorgverzekering. Om ze aan te spreken op hun taalgebruik. In de media gebruiken ze vaak een taalniveau dat ik begrijp. Er wordt nu bijvoorbeeld reclame gemaakt door zorgverzekeringen om te vertellen hoe goed ze zijn. Dit doen ze in eenvoudige taal. Om jou als klant te krijgen. Maar de brieven die je krijgt en de website zijn weer in ‘dure woorden’ geschreven. Dat maakt het lastig om alles goed te begrijpen."

Waar loop je vooral tegenaan bij de taal die zorgverzekeraars gebruiken?

Sébastiaan: "Het grootste probleem is dat ze niet alleen dure woorden gebruiken, maar ook veel medische woorden. Medische woorden zijn vaak in het Latijn, gemengd met Nederlandse woorden. Over de hele wereld gebruiken artsen Latijn om met elkaar te praten. Maar voor mensen die geen arts zijn of niet in de zorg werken, is dat lastig. En niet alleen artsen gebruiken Latijn, maar ook apotheken, fysiotherapeuten en verpleegkundigen. Zelfs onze lichaamsdelen, planten, dieren en medicijnen hebben vaak Latijnse namen."

Wat zie je daarvan terug in de brieven en websites van zorgverzekeraars?

Sébastiaan: "Zorgverzekeringen gebruiken dure woorden en Latijnse woorden ook in hun brieven en op hun website. Daardoor begrijp je de brieven bijna niet als je de Latijnse namen niet kent. Op de website van je zorgverzekeraar kan je bijvoorbeeld opzoeken waar je voor verzekerd bent en waarvoor niet. Ook kan je aanvullende verzekeringen afsluiten. Denk aan extra zorg, hulpmiddelen zoals een bril, lenzen of een gehoorapparaat, of behandelingen die niet vanuit de basisverzekering worden vergoed. Maar als de uitleg te ingewikkeld is, raak je al snel de weg kwijt."

Kun je voorbeelden geven van wat wel en niet wordt vergoed?

Sébastiaan: "Vanuit de basisverzekering wordt al veel vergoed, zoals huisartsenzorg. Maar als je bijvoorbeeld tandartszorg nodig hebt, moet je vaak een aanvullende verzekering afsluiten, of je betaalt het zelf. Houd er wel rekening mee dat tandartsbehandelingen duur kunnen zijn, vooral bij gaatjes, wortelkanaalbehandelingen of een kunstgebit. Sommige hulpmiddelen worden vergoed vanuit de basisverzekering, zoals incontinentiematerialen. Andere hulpmiddelen vallen onder de Wet Langdurige Zorg of de gemeente, zoals rolstoelen."

Heb je tips voor mensen die willen overstappen van zorgverzekering?

Sébastiaan: "Jazeker. Je kunt tot 31 december overstappen. Mijn tips:

  1. Praat er over het met je begeleiding of je ouders.
  2. Kijk of je via je gemeente of werk kunt meedoen aan een collectieve verzekering. Daarmee krijg je vaak korting. Maar kijk ook goed of het voor jou de beste optie is.
  3. Kies niet zomaar voor een goedkope zorgverzekering met het hoogste eigen risico. Het eigen risico begint bij € 385,- en je kan dit verhogen tot € 885,-. Maar stel dat je ineens naar het ziekenhuis moet, dat kost al snel meer dan € 1000,-. Dan moet je eerst je eigen risico helemaal zelf betalen."

Waarom denk je dat het belangrijk is dat zorgverzekeraars hun taal aanpassen?

Sébastiaan: "Omdat duidelijke informatie belangrijk is. Veel mensen hebben moeite met ingewikkelde taal en Latijnse woorden. Dat maakt het lastig om belangrijke keuzes te maken of te begrijpen waar je recht op hebt. Latijn is trouwens een dode taal, een taal die niet meer door mensen wordt gesproken. Het komt oorspronkelijk uit Italië, uit de Romeinse tijd. Het zou mooi zijn als zorgverzekeraars zich daar minder op zouden richten en meer op eenvoudige taal, zodat iedereen het kan volgen."

Tot slot, wat wil je meegeven aan zorgverzekeraars?

Sébastiaan: "Ik hoop dat ze zich realiseren hoe belangrijk eenvoudige en duidelijke communicatie is. Het helpt mensen niet alleen om betere keuzes te maken, maar voorkomt ook veel frustratie. Uiteindelijk moet zorg voor iedereen toegankelijk zijn en daar hoort begrijpelijke informatie bij."

Controleer je zorgverzekering

Zo leuk vond ik dit bericht Kies een gezichtje
Ik vond dit bericht makkelijk om te lezen Meer gele sterren is makkelijker

Meer nieuws

Filter hieronder op onderwerp
Meer nieuws
Geen ander nieuws gevonden in de afgelopen 21 dagen