De taal van de zorgverzekeraars is vaak veel te ingewikkeld. Sébastiaan werkt als ervaringsdeskundige bij Steffie.nl en vindt hier wat van.
Sébastiaan: "Ja, dat klopt. Ik had via X een bericht gestuurd naar mijn zorgverzekering. Om ze aan te spreken op hun taalgebruik. In de media gebruiken ze vaak een taalniveau dat ik begrijp. Er wordt nu bijvoorbeeld reclame gemaakt door zorgverzekeringen om te vertellen hoe goed ze zijn. Dit doen ze in eenvoudige taal. Om jou als klant te krijgen. Maar de brieven die je krijgt en de website zijn weer in ‘dure woorden’ geschreven. Dat maakt het lastig om alles goed te begrijpen."
Sébastiaan: "Het grootste probleem is dat ze niet alleen dure woorden gebruiken, maar ook veel medische woorden. Medische woorden zijn vaak in het Latijn, gemengd met Nederlandse woorden. Over de hele wereld gebruiken artsen Latijn om met elkaar te praten. Maar voor mensen die geen arts zijn of niet in de zorg werken, is dat lastig. En niet alleen artsen gebruiken Latijn, maar ook apotheken, fysiotherapeuten en verpleegkundigen. Zelfs onze lichaamsdelen, planten, dieren en medicijnen hebben vaak Latijnse namen."
Sébastiaan: "Zorgverzekeringen gebruiken dure woorden en Latijnse woorden ook in hun brieven en op hun website. Daardoor begrijp je de brieven bijna niet als je de Latijnse namen niet kent. Op de website van je zorgverzekeraar kan je bijvoorbeeld opzoeken waar je voor verzekerd bent en waarvoor niet. Ook kan je aanvullende verzekeringen afsluiten. Denk aan extra zorg, hulpmiddelen zoals een bril, lenzen of een gehoorapparaat, of behandelingen die niet vanuit de basisverzekering worden vergoed. Maar als de uitleg te ingewikkeld is, raak je al snel de weg kwijt."
Sébastiaan: "Vanuit de basisverzekering wordt al veel vergoed, zoals huisartsenzorg. Maar als je bijvoorbeeld tandartszorg nodig hebt, moet je vaak een aanvullende verzekering afsluiten, of je betaalt het zelf. Houd er wel rekening mee dat tandartsbehandelingen duur kunnen zijn, vooral bij gaatjes, wortelkanaalbehandelingen of een kunstgebit. Sommige hulpmiddelen worden vergoed vanuit de basisverzekering, zoals incontinentiematerialen. Andere hulpmiddelen vallen onder de Wet Langdurige Zorg of de gemeente, zoals rolstoelen."
Sébastiaan: "Jazeker. Je kunt tot 31 december overstappen. Mijn tips:
Sébastiaan: "Omdat duidelijke informatie belangrijk is. Veel mensen hebben moeite met ingewikkelde taal en Latijnse woorden. Dat maakt het lastig om belangrijke keuzes te maken of te begrijpen waar je recht op hebt. Latijn is trouwens een dode taal, een taal die niet meer door mensen wordt gesproken. Het komt oorspronkelijk uit Italië, uit de Romeinse tijd. Het zou mooi zijn als zorgverzekeraars zich daar minder op zouden richten en meer op eenvoudige taal, zodat iedereen het kan volgen."
Sébastiaan: "Ik hoop dat ze zich realiseren hoe belangrijk eenvoudige en duidelijke communicatie is. Het helpt mensen niet alleen om betere keuzes te maken, maar voorkomt ook veel frustratie. Uiteindelijk moet zorg voor iedereen toegankelijk zijn en daar hoort begrijpelijke informatie bij."