Veel mensen hebben problemen met online bankieren. Ze vinden het moeilijk om een bankapp op hun telefoon te zetten. Ze moeten dan hulp vragen aan bekenden of familie. En dat ligt bij bankzaken soms wat gevoelig.
Steffie heeft daarom een uitleg gemaakt. Als eerste voor de Rabobank. Ze werkt ook aan een uitleg voor andere banken.
In de bibliotheek van Woerden kwamen 15 mensen bij elkaar om over hun bankzaken te praten. Daarna werd de nieuwe uitleg van Steffie feestelijk door hen geopend.
Ervaringsdeskundige Monique vertelt aan de groep dat ze per ongeluk nu twee bankrekeningen heeft. Het lukte haar maar niet om de bankapp op haar telefoon te activeren nadat haar laptop kapot was gegaan. Ook na lang bellen met de bank kwam ze er niet uit.
"Ik ben toen in paniek naar een bankkantoor in de buurt gegaan. Maar die was van een andere bank. Daar heb ik toen maar gelijk een rekening geopend. De buurman heeft nu de app aan de praat gekregen. Maar nu weet ik niet hoe ik de oude rekening moet opzeggen."
Voor Jan is het makkelijk. "Mijn vrouw doet alle bankzaken." Maar in het dagelijks leven kan hij niet alle digitale zaken vermijden. "Ik heb altijd contant geld op zak. Maar steeds vaker moet ik ergens verplicht pinnen. Ik heb daar nu een pasje voor maar op mijn telefoon begin ik er niet aan. Veel te ingewikkeld."
Over de rol van zijn vrouw is Jan helder. "We zijn al 40 jaar gelukkig getrouwd en de bankzaken zijn bij haar in goede handen."
Ans leunt heel erg op de kinderen. "Ik gebruik een tablet. Gelukkig komt mijn zoon of dochter vaak langs als ik een rekening moet betalen en het lukt niet. Ik moet een apparaatje van de bank gebruiken en daar zit ik vaak mee te hannesen."
Ans gaat wel zelf naar de geldautomaat voor contant geld. "Maar altijd in de supermarkt. Waar het lekker druk is naast de kassa. Dat voelt veiliger dan buiten bij een of andere muur."
De meeste mensen in de groep zetten liever geen bankapp op hun telefoon maar gebruiken een computer. Michiel legt uit. "Ik ben dan als de dood dat ik die telefoon kwijtraak met al mijn geld erop. Bankieren doe je gewoon veilig thuis aan de keukentafel met een laptop."
Bijna iedereen in de groep heeft vroeger nog geld met formulieren en bankcheques overgemaakt. Die tijd komt niet meer terug weten ze. En dat hoeft ook niet. "Maar het zou een goed idee zijn de apps en websites van de banken weer een stuk eenvoudiger te maken.", zegt Monique.
"Ze moeten een versie maken zonder al die poespas. Eentje waar je alleen je saldo mee kan checken en een betaling kan doen. Ik hoef niet te weten dat er volgende week een rekening aankomt of dat ik ook een verzekering kan kopen."
Ze pleit daarom voor een beginnersknop. "Mensen die wat handiger zijn, kunnen dan de app voor gevorderden gebruiken en ik de makkelijke versie."
De mensen van Steffie hebben de opmerkingen van de ervaringsdeskundigen opgeschreven en gaan het verslag aanbieden aan alle banken.
Maartje Gosselink van de Rabobank en een aantal ervaringsdeskundigen drukten op de grote rode knop en de nieuwe uitleg van Steffie over het internetbankieren werd feestelijk geopend met taart, koffie en een leuk cadeautje voor alle aanwezigen.
De uitleg over eenvoudig bankieren kan je ook op Oefenen.nl vinden.