Jaap is 70 jaar oud en krijgt elke maand AOW. Hiermee kan hij goed rondkomen, maar de afgelopen jaren wordt zijn energierekening steeds duurder.
Begin dit jaar hoort hij over het Tijdelijk Noodfonds Energie (TNE). Dit fonds helpt mensen met een laag inkomen bij hoge energierekeningen.
Omdat Jaap alleen AOW ontvangt, denkt hij dat hij misschien wel recht heeft op hulp van het TNE.
Jaap wil een aanvraag doen. Maar hij loopt al snel tegen een aantal problemen aan.
Je hebt een DigiD nodig om een aanvraag te doen. Jaap heeft geen DigiD. Hij heeft zelfs geen mobiele telefoon of internet thuis.
Dus een DigiD aanmaken kan hij ook niet. Jaap gaat naar de gemeente en vraagt of zij misschien telefonisch een aanvraag voor hem kunnen doen. Dat kan niet, zeggen ze hem.
Jaap gaat teleurgesteld weer naar huis.
Het is een moeilijke situatie voor Jaap. Hoe moet hij nu een aanvraag doen?
Hij weet dat de Nationale ombudsman kan helpen als mensen problemen hebben met de overheid. Dus schrijft hij een brief naar de Nationale ombudsman.
Pim van de Nationale ombudsman leest de brief van Jaap en ziet dat Jaap vastloopt.
Pim neemt contact op met het TNE om te vragen of zij Jaap kunnen helpen. Misschien kunnen zij telefonisch contact opnemen. Of zelfs bij Jaap langsgaan om de aanvraag te doen?
Een medewerker van het TNE zegt dat ze inderdaad bij Jaap langsgaan, want zonder internet kan Jaap zelf niet verder. En dat gebeurt snel.
Jaap stuurt Pim een brief waarin hij vertelt dat het gelukt is om samen met de medewerker de aanvraag voor het Noodfonds te doen. Hij is blij dat het is gelukt.
De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Ook als iemand niet digitaal vaardig is.
In ons land zijn 2,6 miljoen mensen niet digitaal vaardig genoeg om zelf zo'n aanvraag te doen.
Als deze mensen een aanvraag willen doen en er is een DigiD nodig, dan lukt dat vaak niet. De digitale aanvraagmogelijkheid sluit dus een grote groep mensen uit die overheidssteun hard nodig heeft. Dat is niet goed.
Het TNE is op 20 maart gesloten. Maar de aandacht blijft nodig voor het toegankelijk maken van overheidssteun voor iedereen.
Ook als iemand niet digitaal vaardig is of geen toegang heeft tot de juiste middelen. Net zoals Jaap.